top of page
foto-canva-1_edited.jpg

Kwaliteit & privacy

Privacy en je rechten als cliënt

Als je een behandelcontact aangaat is er wettelijk gezien sprake van een overeenkomst tussen jou en de GZ-psycholoog. Een dergelijke overeenkomst brengt rechten en plichten met zich mee. Om een goede kwaliteit van de hulpverlening te waarborgen, heeft de overheid een aantal wetten tot stand gebracht waarin de rechten en plichten van hulpverleners en cliënten zijn vastgelegd. Dit zijn de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO), de Wet Beroepen Individuele Gezondheidszorg (BIG), de Wet Klachtrecht, de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de Kwalititeitswet Zorginstellingen. Hieronder lees je wat dit in de praktijk inhoudt.

Belangrijke rechten zijn:

  • Je hebt recht op informatie

  • Je hebt recht op geheimhouding van je gegevens

  • Je hebt recht op inzage van je dossier

  • Je hebt het recht om zelf een hulpverlener te kiezen

  • Je hebt het recht om een klacht in te dienen

Klachten

Inzage in je dossier

Je behandelaar is verplicht een dossier bij te houden over het verloop van de behandeling. Een goede verslaglegging is onderdeel van een professionele werkwijze. Je mag jouw dossier inzien en kopieën opvragen. Ook mag je een eigen verklaring aan je dossier toevoegen. Tenslotte heb je het recht je dossier of delen daarvan te laten vernietigen. Je behandelaar is verplicht je dossier 20 jaar na afsluiting van de therapie te bewaren. Je behandelaar moet het dossier dan vernietigen, tenzij je vóór het verstrijken van de bewaartermijn schriftelijk kenbaar hebt gemaakt dat je bezwaar hebt tegen vernietiging.

Recht op informatie

De GZ-psycholoog moet je informeren over alles wat voor jou van belang is in het kader van diagnostiek en behandeling. Dit wil zeggen: wat er vermoedelijk aan de hand is (de diagnose), wat de therapie in grote lijnen zal inhouden, wat het doel is en hoe lang het vermoedelijk zal duren. Dit alles moet de behandelaar ook vastleggen in een behandelplan en met jou bespreken. Op grond van deze informatie kun je toestemming geven voor de behandeling. Ook tijdens de therapie moet de behandelaar jou informeren. Je mag van je behandelaar verwachten dat hij je vragen beantwoordt, het verloop van de behandeling met je bespreekt en regelmatig met je nagaat in hoeverre de behandeling tot de gewenste resultaten leidt. De behandelaar mag jou bij hoge uitzondering bepaalde informatie onthouden, als deze denkt dat je daarvan ernstig nadeel zult ondervinden. 

Een klacht indienen

Sinds 1 januari 2017 is de klachten- en geschillenregeling van kracht in het kader van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz). Elke zorgaanbieder moet een klachtenfunctionaris hebben die jij kunt benaderen als je een klacht hebt.

Mocht je ontevreden zijn over de geleverde zorg of over je behandelaar, gaan we hierover graag met je in gesprek om samen tot een oplossing te komen. Het is mogelijk om dit gesprek plaats te laten vinden met ondersteuning van een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Mocht dit onvoldoende tot een bevredigende oplossing leiden, kun je een klacht indienen bij een onafhankelijke klachten- of geschillencommissie van jouw behandelaar:

Bernard van Willigen is aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling van NIP.

Jacqueline Bouman is aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling van P3NL.

Mocht je meer informatie willen over je rechten als cliënt, verwijzen we je naar de website van Patiëntenfederatie Nederland.

Geheimhouding van je gegevens

Alles wat je jouw behandelaar vertelt is vertrouwelijk. Je behandelaar mag daarover geen mededelingen doen aan anderen zonder jouw toestemming. Binnen Psygrip vindt (indien je hier bij start van de behandeling toestemming voor geeft) indien nodig wel overleg plaats tussen de GZ-psychologen van Psygrip. Bijvoorbeeld in geval van intercollegiaal overleg of uitval van de regiebehandelaar. Deze GZ-psychologen zijn beiden gebonden aan een geheimhoudingsplicht. Je behandelaar mag uitsluitend in noodsituaties de geheimhoudingsplicht doorbreken, bijvoorbeeld als mensen in gevaar zouden komen. 

Kwaliteitsstatuut

Per 1 januari 2017 zijn alle zorgaanbieders binnen de zorgverzekeringswet verplicht een kwaliteitsstatuut te hebben. Je vindt het kwaliteitsstatuut van jouw behandelaar bij Wie zijn wij.

Informatie verstrekken aan derden

In het belang van goede continuïteit van zorg informeren wij bij voorkeur de huisarts bij start en einde van de behandeling. Wij vragen hiervoor altijd bij start van de behandeling jouw toestemming. Het kan zijn dat anderen informatie over jou opvragen, bijvoorbeeld een bedrijfsarts en verzekeringsarts. Je mag dit altijd weigeren. Jouw behandelaar mag alleen gegevens verstrekken aan anderen als je daarvoor gericht toestemming geeft. Dat wil zeggen: je weet welke informatie gegeven zal worden en je gaat daarmee akkoord.

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) 

Per 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Sinds de AVG van toepassing is zijn er meer verplichtingen bij het verwerken van persoonsgegevens. De AVG legt namelijk meer nadruk op de verantwoordelijkheid van een organisatie om aan te tonen dat deze zich aan de wet houdt. Psygrip voldoet aan deze wettelijke verplichting middels onze privacyverklaring.

bottom of page